Erasmus+ opintomatkan opit: Uusia näkökulmia ja inspiraatiota nuorisotyön viestintään

Hei nuoristyöntekijä! Tiesitkö, että Erasmus+ -ohjelmasta tuetaan nuorisotyöntekijöiden ammatillista kehittymistä ulkomailla suoritettavien verkostoitumis- tai koulutusjaksojen avulla? Juuri tästä oli kyse, kun suuntasimme opintomatkalle Suomen nuorisokeskusten viestinnän tiimin kokoonpanolla, kohteenamme kaksi upeaa nuorisokeskusta Belgiassa.

Nuorisokeskukset opintomatkamme kohteena

Matkasimme viiden päivän opintomatkalle kahteen belgialaiseen nuorisokeskukseen: luonnonläheiseen De Hoge Rieleniin sekä taidepainotteiseen Destelheiden nuorisokeskukseen. Kummassakin keskuksessa vastaanotto oli lämmin ja ilmapiiri oli avoin molemminpuoliselle oppimiselle opintomatkan aikana!

Nuorisokeskukset nuorten hyvinvoinnin asialla

Osallistuminen Erasmus+ opintomatkalle oli ainutlaatuinen kokemus, joka vaikutti paitsi ryhmän osallistujien ammatilliseen kehitykseen, myös tiimiimme ja organisaatioomme. Matkan aikana oli todella upeaa tutustua uusiin ihmisiin, ketkä työskentelevät yhtenäisten tavoitteiden parissa lasten ja nuorten kasvun ja oppimisen mahdollistamisen tukena. Oli palkitsevaa huomata, että työskentelemme samankaltaisten haasteiden parissa kuin Belgian keskukset, ja olemme löytäneet samantyyppisiä ratkaisuja. Erityisesti brändiuudistuksemme yhteneväisyydet Belgian keskusten kanssa lisäsivät luottamusta siihen, että olemme oikealla tiellä. Tämän oivalluksen kautta voin olla ylpeä koko verkostomme viestintätyöstä.

Tiimihenki vahvistui entisestään matkan aikana. Yhdessä koetut hetket ja haasteet hitsasivat meitä entistä tiiviimmäksi ja tekivät työskentelystä sujuvampaa ja miellyttävämpää. Matka toi esiin, kuinka tiimityömme on paitsi hauskaa, myös äärimmäisen tehokasta. Tämä näkyy myös siinä, että verkostomme viestintä ja markkinointi, erityisesti sosiaalisen median osalta, on luovaa ja johdonmukaista.

Ryhmäkuva Belgian opintomatkalta.

Konkreettiset kotiintuomiset ja opit matkalta

Vierailun aikana syntyi monia konkreettisia ideoita, joita pääsimme matkan jälkeen työssämme soveltamaan. Nämä liittyivät verkkosivukehitykseen, asiakasviestintään sekä markkinointiin. Lisäksi löytyi uusia ideoita siitä, kuinka organisaationa voidaan tehokkaammin hyödyntää dataa työn vaikuttavuuden esille tuomisessa.

Vierailulla huomasin myös selkeitä eroja Belgian ja Suomen nuorisokeskusten välillä. Belgian keskuksissa nuorten ryhmät varaavat tilat useita vuosia etukäteen, mikä näkyy esimerkiksi selkeämmässä profiilissa ja pitkän aikavälin suunnittelussa.

Matkan inspiroiva ilmapiiri näkyi myös tiimimme sisällä. Viestintätiimimme yhteistyö vahvistui entisestään, ja palasimme töihin täynnä uusia ideoita. Yksi konkreettisimmista oivalluksista oli somekalenterin jakaminen pienempiin osiin ja ketterämpi toteutus, jotta pystymme reagoimaan nopeammin ajankohtaisiin aiheisiin. Tämä auttaa viemään eteenpäin myös brandbookin mukaista viestintää, joka pysyy linjakkaana ja houkuttelevana.

Erasmus+ opintomatka toi mukanaan runsaasti uusia ideoita ja ajatuksia siitä, kuinka voimme kehittää nuorisotyömme viestintää entistä vahvemmaksi ja laadukkaammaksi. Tämä kokemus ei ainoastaan vahvistanut omaa ammatillista varmuutta, vaan avasi myös uusia ovia verkostomme kehittämiselle ja yhteiselle tekemiselle.